اجتناب از آسیب دیدگی در هوای سرد زمستان  | رژیم غذایی

اجتناب از آسیب دیدگی در هوای سرد زمستان | رژیم غذایی

دوری از آسیب در هوای سرد زمستون

در فصل زمستون هستیم و حالا خوبیش اینه زمستون امسال همراه شده با بارش برف و باران فراوون در بیشتر شهرهای ایران؛ اگه از اون دسته از آدمایی هستین که عادت ورزش خود رو ترک نمی کنین و حتی تو یه روز برفی هم برنامه تناسب اندام خود رو اجرا می کنین بهتره این مقاله رو با دقت بخونین تا از آسیب دیدگیای عادی در فصل سرما پیشگیری کنین.

آسیب دیدگیای مربوط به سرما

• هیپوترمی (سرمازدگی): قرار گرفتن دراز مدت در برابر سرما می تونه باعث شه درجه گرما مرکز بدن به زیر ۳۵ درجه سانتی گراد برسه که این به لرزیدن، خواب آلودگی، کاهش هماهنگی و شاید حتی بیهوشی منجر می شه.

آفتاب سوختگی: آفتاب در طول زمستون تابش شدیدی داره اما شما به لطف سرما، گرمای آفتاب رو احساس نمی کنین. آفتاب سوختگی در زمستون، تقریبا شایع تر از تابستانه.

برف کوری: وقتی که نور خورشید به برفای سفید می خوره و باز می تابد، می تونه قرنیه چشما رو بسوزونه. این مسأله می تونه منتهی به چشم درد، آبریزش از چشم و حتی تاری یا کوری موقت شه.

• رگ به رگ شدگی یا کشیدگی عضله: بافت همبند (مفاصل، تاندونا و رباطا) در سرما، کمتر حالت ارتجاعی دارن و در نتیجه، بیشتر احتمال داره که در طول تمرین پاره شن.

• یخ زدگی: اگه بافت پوست یخ بزنه بلو رهای یخ، گردش خون رو متوقف می کنن و پوست، بدون اکسیژن می مونه و ممکنه از بین بره.

چیجوری از آسیب دیدگیا دوری کنین

اجازه ندین که آسیب مانع شه که هر روز تمرین کنین. اینجا چند روش واسه جلوگیری از آسیب در هوای سرد میگیم:

زیاد لباس بپوشید

به جای پوشیدن یه ژاکت حجیم، از چند لایه لباس واسه در امان موندن از سرما استفاده کنین. در پوشیدن زیرشلواری بلند یا اسپندکس در زیر شلوارتان، دودلی نکنین و دست کم ۲ تا ۳ لایه لباس روی قفسه سینه تون بپوشید.

گرما رو ندیده بگیرین

اگه بعد از تمرین، احساس گرما می کنین، به وسوسه درآوردن لباس تون توجهی نکنین. اگه قفسه سینه تون رو در برابر هوای سرد بذارین، احتمال مریض شدنتون رو افزایش میدید.

ساپورت بپوشید

در صورت نیاز، با پوشیدن ساپورت از مفاصل تون مراقبت کنین. مچا، زانوها، شونه ها و آرنجاتون، همه در خطر هستن پس با باندها و ساپورتای مناسب از اونا مراقبت کنین.

خودتون رو به مدت طولانی تری گرم کنین

اگه می خواین در هوای سرد ورزش کنین، دست کم ۱۵ دقیقه رو به گرم کردن اختصاص بدین. حتی اگه قراره در باشگاه تمرین کنین، خودتون رو چند دقیقه بیشتر گرم کنین.

تمرین رو آسون بگیرین

به همون شدتی که در تابستون تمرین می کردین، به خودتون فشار نیارین. احتمال بیشتری داره که در سرما خودتون رو زخمی کنین، حتی اگه در فضای داخل باشین. سخت تمرین کنین اما تموم قدرت و انرژی تون رو به کار نگیرید.

در فضای بسته ورزش کنین

ورزش کردن تو یه باشگاه یا سالن ورزشی، یه راه خوب واسه دوری از سرمای زمستانه پس در زمستون در فضای بسته ورزش کنین.

از ضدآفتاب استفاده کنین

فقط به این خاطر که شما نمی تونین تابش شدید خورشید رو روی پوست تون احساس کنین، معنیش این نیس که تشعشع اون، پوست تون رو نخواد سوزوند. مطمئن شید واسه هر یک وقتی که در آفتاب هستین، از ضدآفتاب استفاده می کنین.

مایعات بخورین

احتمال بیشتری داره که در طول زمستون دچار کم آبی شید، پس حتما موقع انجام تمرینات، مایعات اضافی بخورین.

از رطوبت دوری کنین

خیس شدن، احتمال تاول زدن رو زیاد می کنه اما اگه مراقب نباشین می تونه منتهی به هیپوترمی هم بشه. تلاش کنین از باران وبرف دوری کنین و هنگام ورزش کردن، تا حد ممکن خشک بمونین.

میان وعده به همراه داشته باشین

داشتن چیزی واسه خوردن، احتمال کم آبی و خستگی شما رو کم می کنه.

هوشمندانه ورزش کنین تا با اندامی عالی، زمستون رو سپری کنین.

.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید