اثرات کمبود ویتامین D  | تغذیه سالم

اثرات کمبود ویتامین D | تغذیه سالم

اثرات کمبود ویتامین D

اگه شما از نور خورشید دوری کنین و یا از آلرژی نسبت شیر رنج می برید و یا به یه رژیم غذایی گیاهخواری صرف معتقد هستین شما ممکنه در خطر کمبود ویتامین D باشین. این ویتامین به نام ویتامین آفتاب شناخته شده ویتامین D با قرار گرفتن پوست، در برابر آفتاب و هم اینکه در حالت عادی در غذاهایی مانند ( ماهی، روغن کبد ماهی و زرده تخم مرغ و لبنیات و غلات و اجناس غنی شده ) هست.

ویتامین D واسه داشتن استخوانای قوی لازمه چون این کمک می کنه تا بدن کلسیم رو از رژیم غذایی بدست آورد. به طور سنتی، کمبود ویتامین D دلیل نرمی استخون می شه یه مریضی که در اون بافت استخون به درستی مینرالیزه نشده و منتهی به داشتن استخوانهای نرم و با بد شکلی اسکلتی همراه س.

۱ از ۴ قسمت: نگاهی دوباره به کمبود ویتامین D

یه مطالعه در آمریکا نشون داد بیشتر از ۷۵ درصد از افراد مورد مطالعه سطح کم ویتامین D در خون خود داشتن. کمبود ویتامین D با افزایش خطر بروز بیماریای جدی در ارتباطه. کاهش سطح ویتامین با سرطان، بیماریای قلبی و عروقی، آرتروز و بیماریهای اتوایمیون همراه س. کمبود هم اینکه با مریضی ام اس، دیابت نوع ۱، افسردگی ربط داره.

۲ از ۴ قسمت: خطرات روش زندگی در کمبود ویتامین D

روش زندگی شما ممکنه شما در خطر کمبود ویتامین D بذاره.
بدن ما ویتامین D رو نمی سازه پس باید اونو از محیط  بگیریم. منبع اصلی ویتامین D از خورشیده اما ما هم اینکه می تونیم اونو از بعضی از غذاها بگیریم.
روش زندگی، نژاد، سن و عوامل دیگه می تونه شما رو در خطر کمبود ویتامین D بذاره. اگه شما متناسب با هر کدوم از توضیحات زیر باشین شما ممکنه به دریافت بیشتر ویتامین نیازداشته باشین.
شما از نور خورشید دوری می کنین – خورشید دلیل اصلی پیری زودرس روی پوسته و هم اینکه می تونه خطر دچار شدن به سرطان پوست رو زیاد کنه. این تعجبی نداره که خیلی از مردم تلاش می کنن از نور خورشید دور باشن و به همه پیشنهاد می شه از کرمای ضد آفتاب به صورت روزانه استفاده کنن. در حالی که دوری از اشعه UV می تونه به سالم و جوون نگه داشتن پوست کمک کنه و این کار  می تونه شما رو از منبع اصلی ویتامین D محروم کنه.
اگه شما در عرضای جغرافیایی شمالی زندگی می کنین – کسائی که در کشورای شمالی ( شمال به موازات ۳۷ ) زندگی می کنن به دلیل زاویه نور خورشید در ماه های زمستون، بیشتر در خطر کمبود ویتامین D هستن یه مطالعه که در مجله تغذیه به چاپ رسیده نشون میده مردمی که در نیمه شمالی آمریکا و کانادا زندگی می کنن ویتامین D کم در خون خود دارن. محققان در مجله بین المللی سلامت Circumpolar، هم اینکه چالشای کمبود ویتامین D در افراد ساکن در عرضه های جغرافیایی شمالی رو بحث کردن. اونا می گن مردمی که در عرضای جغرافیایی شمالی زندگی می کنن باید مصرف مکملای ویتامین D رو در ماه های زمستون در نظر بگیرن.
شما از یه رژیم گیاهی استفاده می کنین – تعداد کمی از غذاها منابع خوب طبیعی از ویتامین D هستن. بهترین گزینه غذاهای حیوونی مانند ماهیای چرب و روغن کبد ماهی هستش. زرده کبد، پنیر، تخم مرغ و گوشت گاو هم شامل مقادیر کمی ویتامین هستن. اگه شما از یه رژیم گیاهی بخورین شما این مواد غذایی رو مصرف نکنین پس شما ممکنه در خطر بیشتری از کمبود ویتامین D قرار گیرید. شما می تونین غذاهای غنی شده مانند غلات و آب پرتقال بخورین اما نمی تونه به اندازه کافی ویتامین D روزانه شما رو تامین کنه.
شما دارای پوست تیره هستین –  چون ملانین بیشتری در پوست خود دارن ملانین توانایی پوست رو در جذب ویتامین D از خورشید کم می کنه. یه مطالعه نشون داد که آمریکاییای آفریقایی نسل در خطر کمبود ویتامین D از دیگر آمریکاییا بوند. محققان اشاره کردن که رنگدانها تولید ویتامین D رو در پوست کم می کنه.
شما سن بالای ۶۵ سال دارین – در مجله انجمن پزشکی آمریکا، محققان تخمین زده ان که بین ۴۰ و ۱۰۰ درصد از سالمندان در آمریکا و اروپا دچار کمبود ویتامین D  هستن اونا هم اینکه به این نتیجه رسیدن که سطح پایین ویتامین D با مریضی زوال عقل و دیگه اشکال نابودی شناختی همراه س مطالعه کلینیک مایو هم اینکه اشاره کرد که حتی وقتی که سالمندان به طور منظم در برابر خورشید قرار گرفتن گیرند پوست اونا ۷۵ درصد ویتامین D کمتر نسبت به بزرگسالان جوون تولید می کنه.
شما چاق هستن – تعدادی از تحقیقات نشون داده که چاقی با کمبود ویتامین D در ارتباطه محققان در مجله تغذیه، اشاره کردن که سطح پایین ویتامین D در بیماران با چاقی بسیار رایجه یه مطالعه در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، نشون داد که ویتامین D در افراد چاق جذب کمتری داره.
شما یه مریضی گوارشی داره – افراد گرفتار به مریضی کرون، مریضی سلیاک یا بیماریای دیگه که دستگاه گوارش رو تحت تاثیر قرار میده ممکنه سطح پایین ویتامین D رو تجربه کنن این مریضی جذب ویتامین D از منابع غذایی رو واسه بدن سخت می کنه.
شما گرفتار به مریضی طولانی کلیه هستین – اگه شما به این مریضی گرفتار هستین ممکنه در جذب و به کار گیری ویتامین D در بدن مشکل ایجاد می شه و شما ممکنه نیاز به مکملای ویتامین D داشته باشین.

۳ از ۴ قسمت: علائم و نشونه های کمبود ویتامین D

اگه شما ویتامین D پایین دارین بدن شما دارای علائمه؟
واقعا گفتن اینکه که شما دارای کمبود ویتامین D هستین بسیار سخته تا همین اواخر تنها راه به طور کامل مطمئن اینه که یه آزمایش خون ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر (ng / ml) از ویتامین D در خون کافی در نظر گرفته می شد دلایل گذشته نشون میده که ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر و یا حتی ۴۰ نانوگرم در  میلی لیتر ممکنه واسه سلامت مطلوب لازم باشه .
بیشتر مردم از کمبود ویتامین D آگاه نیستن چون معمولا علائم قابل توجه ای تولید نمی کنه با این حال، اگه دچار کمبود ویتامین D باشین علائم ممکن است وعبارتند از:
درد عضله یا مفاصل و ضعف
درد استخون
خستگی و بیزاری
افسردگی
عوامل خطر خود رو بررسی و پس از اون با دکتر خود چک کنین یه آزمایش خون ساده می تونه به شما در کشف گامای بعدی کمک کنه.

۴ از ۴ قسمت: چیجوری کمبود ویتامین D رو درمان می شه؟

درمان استاندارد واسه کمبود ویتامین D به کار گیری مکمل اون هستش هرچند که به نظر می رسه شما ممکنه با خوردن مواد غذایی مناسب بهبود یابید محققان نشون دادن که سطح ویتامین D واسه اصلاح کمبود در خیلی از غذاها خیلی کمه.
محققان در کلینیک مایو پیشنهاد به مصرف مکمل ویتامین D 3 با دوز روزانه ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد بین المللی می کنن. این موسسه پزشکی حد بالای ویتامین D 3 رو روزانه ۴۰۰۰ واحد در نظر میگیره اگه شما مکمل ویتامین D مصرف می کنین همیشه با یه وعده غذایی چرب استفاده کنین تا بهترین جذب رو داشته باشه. اگه شما در برابر کمبود و یا هر گونه علائم قابل توجه هستین با دکتر خانوادگی خود صحبت کنین تا اگه شما نیاز به مکمل دارین در تعیین مقدار دوز مناسب و درمان به شما کمک کنه.

مطالب در رابطه

  • دز مصرف ویتامین d
  • منافع ویتامین D در بدن چیه؟
  • به فواید و اندازه ویتامین D به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین
  • افسردگی و ویتامین D پایین، فاکتورهای اصلی نابودی عقله

.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید